فروشگاه اینترنتی فارس واتر

انواع فیلترهای دستگاه تصفیه آب

سید علی رضویسید علی رضوی
220 بازدید
انواع-مختلف-فیلترهای-تصفیه-آب

انواع فیلترهای دستگاه تصفیه آب

در این مقاله میخواهیم بپردازیم به انواع مختلف فیلترهای تصفیه آب ، پس اگر شما هم از دستگاه نصفیه اب خانگی و یا صنعتی استفاده میکنید حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید چرا کهیکی از مهمترین موارد در دستگاه تصفیه اب ، فیلتر تصفیه اب می باشد.

 

آب آشامیدنی یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر سلامت انسان ‌تأثیر می‌گذارد. به دلیل آن که آب‌های تصفیه‌ شهری از حداقل کیفیت برخوردار هستند، استفاده از دستگاه‌ تصفیه آب برای هر خانواده امری ضروری محسوب می‌شود. خرید دستگاه‌ تصفیه آب خانگی با فیلترهای مخصوصی که دارند، مواد مضر آب را به خود جذب می‌کنند. این فیلترها پس از مدتی به دلیل اشباع شدن دیگر خاصیت جذب‌کنندگی خود را از دست می‌دهند؛ به همین دلیل باید تعویض فیلتر تصفیه آب شوند.

اطلاع از وضعیت فیلتر تصفیه آب و کاربرد ‌آن‌ها سبب می‌شود تا هم در انتخاب یک دستگاه آب تصفیه کن مناسب دقت کنیم و هم بعد از خرید دستگاه تصفیه آب ، بتوانیم بر عملکرد آن نظارت کافی داشته باشیم.

انواع مختلف فیلترهای تصفیه آب

1- فیلترهای پلی پروپلین

از فیلترهای پلی پروپلین که به آن‌ها فیلتر PP نیز گفته می‌شود، برای حذف مواد فیزیکی نسبتا درشت همانند شن، جلبک، سنگ‌ریزه، گل، اکسید آهن لوله و غیره استفاده می‌شود. فیلترهای PP دارای الیافی از جنس پروپلین هستند که ذرات موجود در آب را به سمت خود جذب می‌کنند. شاید به همین علت باشد که این نوع فیلترها در میان عده‌ای از کسبه به فیلترهای الیافی شهرت یافته‌اند. حذف مواد فیزیکی درشت توسط این فیلتر از مراحل ابتدایی تصفیه آب است. در صنایع و در میان انواع فیلترهای دستگاه تصفیه آب ، از این فیلتر به عنوان مرحله پیش تصفیه یاد می‌شود و در صنعت‌های مختلف بهداشتی، دارویی و مواد غذایی کاربرد وسیعی دارد. ناگفته نماند که کاربرد این فیلترها به حذف مواد فیزیکی منحصر می‌گردد و هیچ تاثیری در مواد شیمیایی یا از بین بردن باکتری‌ها ندارند. با توجه به عملکرد آن‌ها که همواره با مواد درشت فیزیکی سروکار دارند، عمدتا دارای عمر مفید کوتاهی هستند و باید در بازه زمانی سه تا شش ماهه تعویض شوند.

2- فیلترهای کربن پودری از دیگر انواع فیلترهای دستگاه تصفیه آب

فیلترهای کربن پودری (udf) از مواد موجود در پوسته نارگیل ساخته می‌شوند. کاربرد این فیلتر عمدتا برای حذف حشرات و باکتری‌هایی است که رنگ و بو و مزه آب را تغییر می‌دهند و آن را در وضعیت نامطلوب قرار می‌دهند. همچنین این فیلتر که از جنس نارگیل است، از توانایی حذف مواد شیمیایی موجود در آب برخوردار است. تصفیه‌خانه‌های شهری با توجه به حجم بسیار زیاد آبی که تصفیه می‌کنند، برای سم‌زدایی از موادی همچون کلر بهره می‌برند. اما متاسفانه کلر نیز در نوع خود یک ماده سمی تلقی می‌شود. استفاده از آب‌های تصفیه شده شهری در طولانی مدت ممکن است سبب نفوذ کلر در بافت‌های گوشتی بدن شده و به سلامتی جسم آسیب جدی وارد سازد. فیلتر کربن پودری قابلیت حذف کلر را دارد و آبی بسیار سالم و پاکیزه برای شما عزیزان فراهم می‌کند. ناگفته نماند که علاوه بر نارگیل، از پوسته بادام زمینی و گردو نیز در ساخت این فیلترها بهره می‌برند. این فیلترها از ذرات بسیار ریز کربن تشکیل شده‌اند که دارای قابلیت جذب بسیار بالا هستند و به هنگام عبور آب از بین این ذرات به هم فشرده، مواد شیمیایی جذب کربن می‌شوند.

3- فیلتر کربن بلاک

فیلتر کربن بلاک (cto) همانند فیلتر کربن پودری از مواد گیاهی همچون پوست نارگیل و گردو تهیه می‌شود و شکل آن به صورت استوانه یکپارچه است. این فیلتر، کربن اکتیو فشرده‌ای است که دارای میلیون‌ها منفذ ریز است و عبور آب از این منافذ باعث از بین رفتن بو، طعم و کلر آب خواهد شد. برخلاف برخی از انواع فیلترهای دستگاه تصفیه آب که وجود آن‌ها در امر تصفیه آب چندان ضروری نیست، فقدان فیلتر کربن بلاک در دستگاه، عمل تصفیه را ناممکن می‌کند. با توجه به نقش اساسی این دستگاه در عمل تصفیه آب، تعویض آن هر شش ماه یک بار جزو بدیهیات است.

4- فیلتر ممبران از مهمترین انواع فیلترهای دستگاه تصفیه آب

فیلتر ممبران یکی از مهم‌ترین فیلترهای موجود در دستگاه تصفیه آب است که وظیفه خطیر از بین بردن آلودگی‌های محلول در آب همچون میکروب‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها، نیتریت‌ها و غیره را بر عهده دارد. تمامی این مواد مضر، سلامتی ما انسان‌ها را تهدید می‌کنند و اگر به بدن ما نفوذ کنند، عامل بسیاری از بیماری‌ها خواهند شد. این فیلتر از چند لایه تشکیل شده که دارای ضخامت کمی است و به صورت فشرده بر روی هم قرار گرفته است. این فیلتر به صورت مارپیچ و حلقوی به دور لوله پیچانده شده که توان تصفیه %98 از آلاینده‌ها را دارد. وجود این فیلتر، تضمین کننده سالم بودن آب دستگاه تصفیه آب خانگی است.

5- فیلتر پست کربن

این فیلتر که به نام‌های فیلتر کربن نهایی و خطی نیز معروف است، وظیفه از بین بردن طعم نامطلوب آب را بر عهده دارد. آبی که از چهار فیلتر عبور کرده، عمدتا آبی سالم است و این فیلتر منحصرا طعم و بوی نامطلوب آب را که به دلیل باقی ماندن در منابع آب ایجاد می‌شود را از بین می‌برد. عمر این فیلتر در مقایسه با سایر فیلترها بیشتر است و به یکسال می‌رسد.

6- فیلتر مینرال از مفیدترین انواع فیلترهای دستگاه تصفیه آب

فیلترهای مینرال وظیفه حفظ مواد معدنی آب را بر عهده دارند. فیلترهای موجود در مراحل قبل به دلیل پالایندگی بالا، املاح موجود در آب را به سمت خود جذب می‌کنند که این امر سبب از بین رفتن میزان قابل توجهی از مواد معدنی موجود در آب می‌شود. فیلترهای مینرال دارای این قابلیت جالب هستند که می‌توانند املاح مفید موجود در آب را به آن بازگردانند. به همین علت به فیلترهای مینرال، فیلترهای قلیایی یا فیلتر مواد معدنی گفته می‌شود.

انواع-مختلف-فیلترهای-تصفیه-آب-فارس-واتر
انواع-مختلف-فیلترهای-تصفیه-آب-فارس-واتر

پیشنهاد فارس واتر به شما :

خواندن مقاله راهنمای خرید دستگاه تصفیه اب

خواندن مقاله بهترین دستگاه تصفیه اب 

خواندن مقاله تشخیص فیلتر ممبران اصلی و تقلبی

خواندن مقاله انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

خواندن مقاله قیمت دستگاه تصفیه آب خانگی

خواند مقاله خرید دستگاه تصفیه آب خانگی تایوانی

انواع فیلترهای دستگاه تصفیه آب

نحوه تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب

فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی و نیمه صنعتی پس از مدتی نیاز به تعویض دارد.

در صورتی که قصد تعویض هر کدام از فیلتر ها را دارید، ابتدا باید چند کار را طبق مراحل زیر انجام دهید.

  1. شیر ورودی دستگاه تصفیه آب را ببندید.
  2. شیر مخزن ذخیره که به رنگ آبی رو مخزن است ببندید.
  3. حالا باید فشار داخل دستگاه را تخلیه کنید. این کار را با باز گذاشتن شیر برداشت تصفیه آب انجام دهید. منتظر بمانید تا مخزن ذخیره از آب خالی شود. سپس اقدام به تعویض فیلتر های آب تصفیه کن بکنید.

تعویض فیلتر های پیش تصفیه (3 مرحله اول)

  1. ابتدا باید هوزینگ مربوط به هر یک از فیلتر ها را باز کنید. از آچار هوزینگ برای انجام این کار کمک بگیرید.
  2. هوزینگ ها را به صورت ساعتگرد بچرخانید تا باز شود.
  3. در صورت عدم تسلط، میتوانید دستگاه تصفیه آب را روی زمین قرار دهید.
  4. کارتریج فیلتر قدیمی که داخل هوزینگ قرار دارد را خارج کنید.
  5. توصیه میشود که قبل از قرار دادن فیلترهای جدید، محفظه فیلتر(هوزینگ) را بشویید.
  6. کارتریج فیلتر جدید را داخل محفظه خود قرار دهید. هوزینگ ها را با استفاده از دست در جای خود ببندید.
  7. هوزینگ را به صورت پادساعتگرد بچرخانید و در آخر آن را با آچار هوزینگ سفت کنید تا از عدم نشتی آن اطمینان حاصل کنید.

تعویض فیلتر ممبران مرحله 4

  1. برای تعویض فیلتر ممبران ابتدا باید شلنگ متصل شده به آن را از پوسته ممبران جدا کنید.
  2. سپس سری پوسته ممبران را که به صورت پیچی است باز کنید.
  3. پس از آن با استفاده از یک انبر دست فیلتر ممبران قدیمی را از داخل پوسته ممبران خارج کنید.
  4. ممبران خریداری کرده را از داخل نایلون خود درآورده و داخل پوسته ممبران قرار دهید. توجه کنید که بهتر است فیلتر ممبران از تماس دست در امان باشد. آن را با انبر دست تمیز بگیرید و داخل پوسته مربوط به خود قرار دهید.
  5. توجه کنید که واشر های مشکی ممبران در سمت داخلی آن قرار بگیرد.
  6. سری پوسته ممبران را ببندید و شلنگ مربوط به آن را در جای خود سفت کنید.

تعویض فیلتر پست کربن و مینرال

فیلتر پست کربن و مینرال به صورت کپسولی هستند. به این معنا که برای تعویض آن باید کل فیلتر را از بست نگهدارنده فیلتر خارج کنید و فیلتر جدید را جایگزین کنید. به منظور انجام این امر طبق مراحل زیر عمل کنید.

  1. هر دو شلنگ متصل به فیلتر را از آن جدا کنید.
  2. فیلتر ها را از بسته بندی خود خارج کنید، پلاستیک های موجود در محل شلنگ ها را از آن جدا کنید.
  3. در محل بست نگهدارنده خود که متصل به پوسته ممبران است، آن را قرار دهید و شلنگ ها را در محل خود سفت کنید.
  4. در این مرحله به جهت جریان مشخص شده روی فیلتر های تصفیه آب دقت کنید.

باید توجه داشته باشید که جهت فیلترها روی آنها حک شده و یا روی برچسب محصول کشیده شده است.

پس از تعویض همه فیلتر ها :

بعد از آنکه فیلتر هایی که نیاز به تعویض داشتند را با فیلتر جدید جایگزین کردید، نیاز است تا اقداماتی را گام به گام انجام دهید.

  1. شیر ورودی آب به دستگاه آب تصفیه کن را باز کنید.
  2. شیر مخزن را باز کنید.
  3. اجازه دهید دستگاه کار کند و مخزن ذخیره تصفیه آب پر شود.
  4. در صورتی که فیلتر ممبران را تعویض کرده باشید، حداقل دو بار مخزن را پر و سپس خالی کنید.

به طور معمول پر شدن مخزن چیزی در حدود 2 تا 4 ساعت زمان میبرد. همچنین حدود 15 دقیقه زمان میبرد که شیر برداشت بتواند آب داخل مخزن را به طور کامل خالی کند. بنابراین پس از تعویض فیلتر صبر داشته باشید.

اگر فقط فیلتر های مرحله آخر یعنی پست کربن و مینرال را تعویض کرده اید، نیازی به دو بار پر و خالی شدن مخزن نیست. فقط یکبار آب را باز کنید تا از فیلتر ها عبور کند.

خرید-فیلتر-تصفیه-اب
خرید-فیلتر-تصفیه-اب

اگر فیلترهای دستگاه تصفیه آب را عوض نکنیم چه میشود؟

فیلترهای تصفیه آب طوری طراحی میشوند که 6 ماه دوام داشته باشند. بعد از این زمان این فیلترها دیگر به اندازه قبل مؤثر نیستند. این به این معنی است که آلودگی‌ها، مواد معدنی و ذرات درشتی که تصفیه خانه از آب جدا نمیکند به آب مصرفی شما راه پیدا میکنند. ممکنه مزه یا بوی عجیبی را نیز حس کنید که به خاطر تصفیه نشدن مؤثر آب است.

دلیل دیگری برای تعویض به موقع فیلترها چیه؟

آب در زمان اشباع شدن فیلترها در برخی از مدل‌های تصفیه آب با فشار کمی جاری میشود. زیرا ذرات آلودگی مسیر آب را مسدود میکنند. مواد معدنی اضافه در آب نیز در دستگاه شما رسوب میکند که به مرور زمان باعث ایجاد سنگ کلیه میشود.

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب

فیلتر دستگاه تصفیه آب به دلیل اینکه تمام بار فیلتراسیون آب به دوش آن است، نیاز به تعویض دارد. در صورتی که فیلتر دستگاه تصفیه آب به موقع تعویض نشود، ممکن است دچار آلودگی شود و آب تصفیه شده را نیز آلوده کند.

از کجا بفهمیم فیلتر تصفیه آب نیاز به تعویض دارد ؟

هر یک از فیلتر های دستگاه تصفیه آب عمر تقریبی مخصوص به خود را دارند. پس از اینکه فیلتر تصفیه آب دچار آلودگی شده باشد، آب تصفیه شده کیفیت خود را از دست میدهد. مثلا طعمی ناخوشایند پیدا میکند، انگار که آب حالت لزج به خود گرفته باشد. یا زمانی که آب تصفیه شده را میجوشانید داخل کتری جرم یا رسوب برجا میماند.

زمان تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب را میتوانید از جدول زیر مشاهده بکنید. البته این زمان ها حدودی هستند و به طور کامل وابسته به کیفیت آب منطقه محل زندگی شما است.

 

نام فیلتر تصفیه آب زمان تعویض فیلتر تصفیه آب
فیلتر الیافی پلی پروپیلن PP مرحله 1 4 الی 6 ماه
فیلتر کربن پودری یا کربن گرانول UDF مرحله 2 4 الی 6 ماه
فیلتر کربن بلاک CTO مرحله 3 4 الی 6 ماه
فیلتر ممبران اسمز معکوس RO Membran مرحله 4 12 الی 24 ماه
فیلتر پست کربن خطی post carbon مرحله 5 9 الی 12 ماه
فیلتر مینرال Mineral مرحله 6 9 الی 12 ماه
فیلتر محافظ ممبران Membrane Filter Protector 12 ماه
فیلتر قلیایی Alkaline 12 ماه
فیلتر اشعه ماوراء بنفش UV 8 هزار ساعت در صورت روشن بودن
فیلتر یخچال ساید 6 ماه

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع فیلتر های تصفیه اب از طریق تلفن های ۰۹۹۰۴۸۴۸۲۷۸-۰۷۱۳۲۳۴۰۸۷۰ با ما (فارس واتر) در تماس باشید.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با فارس واتر
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
چطور میتونم کمکتون کنم